Péče o auto v zimě / zazimování auta – umývání, potah na auto v zimě, kontrola pneumatik
Obsah článku: + Zobrazit obsah článku
- Proč zazimovat auto?
- Krok za krokem, jak zazimovat auto
- 1. Kontrola kapalin
- 2. Vyměňte olej
- 3. Kontrola laku
- 4. Vnější údržba auta
- 5. Vnitřní očista auta
- 6. Péče o pneumatiky
- 7. Kontrola tlaku vzduchu
- 8. Zazimování akumulátoru
- 9. Plná nádrž
- 10. Nezatahujte ruční brzdu
- 11. Mazání a zahřívání motoru
- 12. Větrání
- 13. Stěrače
- Co byste ještě měli vědět
- Toto nikdy nedělejte
- Užitečné rady na závěr
Věděli jste, že auto, se kterým přes zimu nejezdíte, byste měli zazimovat? Vhodné zazimování, resp. garážování auta během zimy, se doporučuje i v případě, kdy máte auto na dieselový pohon a jezdíte jen pár minut během dne, což znamená, že auto většinu času stojí venku na parkovišti. Potom se často stává, zejména u starších modelůh aut, že nenastartujete. Důvodem je, že autobaterie je dlouhodobě v chladných podmínkách a nemá se kdy nabít, protože se dobíjí pravidelným ježděním na delší trasy. Zazimovat se auto dá i v případě, když nemáte garáž nebo prostor, kde byste auto mohli uschovávat.
Na Slovensku každý 5. občan, který vlastní auto, během zimy nejezdí. Lidé se buď bojí cest během zimy, chtějí ušetřit na výměně pneumatik, na koupi zimních pneumatik, nebo mají doma více aut a některé z nich stráví zimu bez pohybu. Důvodů je několik, ale jen málokdo ví, jak správně zazimovat a starat se o auto během zimy. Na správném zazimování totiž závisí, jak se automobil bude chovat během nastartování a během odstartování nové sezóny.
Proč zazimovat auto?
Výhodou autíčkářů, které baví veteráni, je, že už přesně vědí, jak zazimovat svůj automobil tak, aby jejich čtyřkolová láska byla připravená na začátek nové jarní sezóny bez problémů. Chce to totiž důkladné zazimování a péči o auto v zimě, i když celou zimu přečká v garáži.
Hlavním důvodem, proč se naučit zazimovat auto, je jeho životnost. Správným postupem a způsobem zazimování auta můžete prodloužit funkčnost a životnost vozidla o pěkných pár roků a auto bude vypadat perfektně, i když dovrší kulatý věk. Se zazimováním ochráníte celý systém auta, autobaterii, resp. akumulátor, motor, rozvody, ostřikovače a také vnější vzhled auta, což znamená lak, vzhled a funkčnost pneumatik, funkčnost a přehlednost světel, karosérii a podvozek od rezavění. A protože jedno navazuje na druhé, musíte vhodně zazimovat nejen vnitřní část vozidla, tedy to, co se nachází pod kapotou, ale i auto zvenku. Když zazimujete jen jednu část auta, potom zazimování nebude postačující a všechno úsilí, které jste vynaložili na zazimování, vyjde nazmar. Víte, jak se starat o auto během zimy? Pokud ne, my vám poradíme.
Krok za krokem, jak zazimovat auto
Nevhodné zazimování může vozidlu udělat stejně zle, jako kdybyste ho nezazimovali vůbec, proto je nesmírně důležité naučit se vozidlo zazimovat správně. Kromě toho, že vás na jaře při startování nezklame, zazimování má i mnoho výhod, jednou z nich je vyšší prodejní cena. Auto, které pravidelně zazimujete, prodáte určitě za víc peněz než auto, které jste obvykle nezazimovali. Na druhé straně, zazimování má i svoje nevýhody. Jednou z nich je určitě investice do pomůcek, které na správné zazimování potřebujete, a také to, že nejde jen o jednodenní péči o auto, kterou ho dokonale připravíte na zimní období, o auto, které je zazimované, je třeba se starat neustále.
Víte, co se myslí pod pojmem správné zazimování a jak se provádí? Tady je pár kroků, se kterými to zvládnete na výbornou.
1. Kontrola kapalin
Začněte pravidlem, že o auto se během zimy musíte starat tak, jako kdybyste s ním jezdili. Nejrizikovější záležitostí během zimy jsou kapaliny. Je třeba je zazimovat správně, jinak hrozí, že kapaliny, které obsahují vodu, zamrznou a poškodí techniku. Znamená to, že zazimování začněte kontrolou provozních kapalin a doplňte je až po vrchní okraj.
Udělejte kontrolu nemrznoucí směsi v chladičích a ostřikovačích. Myslete na to, že čím vyšší hladina nemrznoucích provozních kapalin, tím je šance na zamrznutí kapalin nižší.
2. Vyměňte olej
Před zazimováním vyměňte starý olej za nový, protože ve starém se mohou nacházet nečistoty, jako jsou saze a zbytky nespáleného paliva, které během zimy mohou velmi lehce poškodit motor. Pokud s autem nejezdíte jen pár týdnů, cca 3 až 4, potom olej měnit nemusíte.
Při výměně dbejte na to, aby olej obsahoval esterové syntetické složky, které zajišťují důkladné promazávání systému a brání jeho vyschnutí i po delší odstávce vozidla.
3. Kontrola laku
Následuje kontrola laku a chromových dílů karosérie. Podívejte se, zda lak není někde poškozený. Pokud ano, je potřebné automobil na těchto místech přelakovat, protože se může stát, že vlivem zimy se popraskané místo nebo místo, kde nastalo narušení lakované vrstvy, začne odlupovat, což následně vede ke korozi a k drahým opravám.
4. Vnější údržba auta
Dalším krokem je auto důkladně umýt zvenku a ošetřit ho voskem, který chrání auto před zimou, ale i před korozí. Vosk je jakoby obal, se kterým roste odolnost auta proti mrazu, chladu, prudkým teplotním změnám, ale také proti nechtěným předmětům, např. štěrku z cest a cestářské soli, které je během zimy na cestách až-až.
Doporučujeme zajet s autem do specializované myčky aut, kde si ho můžete důkladně umýt, můžete si navolit různé příměsi speciálních autosaponátů a auto také navoskovat. To, co by vám ručně trvalo hodiny, v automyčce zvládnete za pár minut.
Nezapomeňte i na důkladné usušení auta, které mnozí podceňují. Může se totiž stát, že někde něco špatně těsní a malá kapka vody zůstane zapomenutá na důležitém místě, kde zamrzne a nadělá problémy.
5. Vnitřní očista auta
Po vnější údržbě se vrhněte na tu vnitřní. Auto povysávejte, kožené nebo textilní čalounění vyčistěte vhodnými prostředky, na zimu autopotah vyperte nebo vyměňte. Utřete prach a vyhoďte všechno, co v autě nemá být, tedy papírky, staré parkovací lístky a všechno, co jste tam během roku nahromadili.
Pokud máte v autě speciální prvky, které jsou z netradičního materiálu, např. palubní deska nebo dveře obsahující dřevěný dekor, potom ho ošetřete adekvátním způsobem a vhodným prostředkem nebo hadrem. Nezapomeňte na gumové těsnění kolem okin a dveíí a samozřejmě kolem dveří u kufru. Odborníci radí ošetřit gumové těsnění sprejem na gumu nebo silikonovým olejem. Neošetřené těsnění může vlivem chladu zanechat po sobě otlaky, proto, i přes namazání, několikrát za zimu dveře preventivně otevřete a zavřete.
6. Péče o pneumatiky
Následují pneumatiky. Těm ani tak nedělá zle chladno jako dlouhé stání. Možná patříte mezi lidi, kteří přes zimu autem nejezdí vůbec, potom se netrapte přezouváním. V případě, že s autem nebudete přes zimu jezdit, bylo by to zbytečné. Je však dobré vědět, že při dlouhém stání se na pneumatikách mohou vytvářet zploštená místa, a proto je třeba je ošetřit. Na ošetření použijte speciální sprej k tomu určený.
Pokud jste už ošetřili gumové těsnění sprejem, podívejte se, zda není vhodný i na pneumatiky. Některé přípravky, které jsou určené na ošetření gumového těsnění, jsou totiž vhodné i na ošetření pneumatik.
7. Kontrola tlaku vzduchu
Kromě toho, že pneumatiky nasprejujete, zkontrolujte také, jak je na tom tlak vzduchu v pneumatikách. Pokud jsou gumy měkké, dofoukejte je nebo si je nechte nafoukat. Vzhledem k tomu, že vzduch z pneumatik uniká, i když se auto během zimy nepohybuje, je dobré vybavit se kompresorem na auto, protože je budete muset foukat několikrát během odstávky. Je to šikovné zařízení, za které zaplatíte přibližně od 15 eur výše a prostřednictvím něho nafoukáte i kola na kočárcích, bicyklech apod.
Odborníci radí nafoukat pneumatiky na vyšší hodnotu, než je předepsané, a měnit polohu pneumatik aspoň každý měsíc. Takže, myslete na to, že s autem byste se měli trochu v garáži pohnout, aby kola změnila svoji polohu.
8. Zazimování akumulátoru
Akumulátor nebo autobaterie je zařízení mimořádně náchylné na zimu a dlouhou odstávku. Co s ním tedy udělat během zimy? Na výběr máte 2 možnosti. Buď ho necháte v autě, nebo ho vyndáte. V případě, že si vyberete možnost, při které zůstává v autě, dobijte ho na plnou kapacitu, protože prázdná nebo nedostatečně nabitá baterie období zimy nevydrží a vy se na jaře nevyhnete koupi nové baterie. Podmínkou zanechání baterie v autě je, aby bylo auto garážované v teplém prostředí. Při vnějším zazimování nebo v garáži bez vyhřívání se doporučuje zvolit druhou možnost, kterou je vytažení akumulátoru. Vytažený akumulátor je třeba nabít do plna a uschovat na suchém místě, s relativně stálou plusovou teplotou. Když víte, že během zimy auto určitě nebudete využívat, doporučujeme zvolit právě tuto možnost.
Pravidelná zimní kontrola baterie
Ať si už vyberete jednu, nebo druhou možnost, v obou případech je nutné kontrolovat stav baterie. S vhodnou pomůckou to není nic složitého. Existuje spolehlivé zařízení, kterým je nabíječka autobaterií. Jde o zařízení, které během několika hodin dobije autobaterii u vás doma v obýváku. Průměrná cena autonabíječek je kolem 30 €, ale pokud se vám to zdá příliš, namísto ní můžete použít startovací kabely, které stojí jen kolem 15 €. Pro náročnější je zde i startovací stanice, jejíž cena je už vyšší, začíná na cenové hodnotě 50 €, ale bývá vybavená i kompresorem nebo něčím jiným.
9. Plná nádrž
Natankovat na zimu, nebo nádrž vyprázdnit? To je dilema, protože někdo doporučuje tak a někdo jinak. Když máte nové auto nebo relativně nové, potom je pravděpodobné, že nádrž je ošetřená proti korozi, ale i přesto... Auto byste do garáže nebo na jiné místo, kde se bude nacházet během zimy, měli zaparkovat s plnou nádrží. Nebuďte však překvapení, když po nastartování hladina paliva výrazně klesne. Je to způsobené vyprcháváním paliva.
U starších vozidel jde většinou o nádrž hliníkovou, ocelovou s vložkou nebo minimálně pozinkovanou, což znamená, že by mohla rezavět a uvolňovat rezavé barvivo do paliva. Důvodem je poloprázdná nádrž, v níž se kromě paliva nachází i vzduch, resp. vzdušná vlhkost, která se odpařuje, čímž dochází ke srážení vody. Abyste tomuto nechtěnému procesu co nejvíc zabránili, doporučuje se i v tomto případě natankovat nádrž doplna.
Kvalitní obsah v nádrži
Na zimu natankujte vždy kvalitnější palivo a přimíchejte do něj i stabilizátor benzínu. Do starších vozidel tankujte palivo bez biosložky. Namísto ní přidejte do paliva přípravek, který má antioxidační účinky. Díky nim bude auto na začátku nové sezóny perfektně startovat. Tímto přípravkem jsou dobře známá aditiva, která zlepšují fungování motoru a která můžete aplikovat v případě dieselu i benzínu.
10. Nezatahujte ruční brzdu
Brzdění je při zazimování velmi důležité. Někteří majitelé na zimu povolují pomocné brzdové řemeny, mechanické lanovody na ruční brzdě a brzdové třmeny zatlačují písty. Nemusíte to dělat, pokud s tím nemáte zkušenosti, úplně postačí, když při zazimování nezatáhnete ruční brzdu a nezařadíte ani rychlost.
11. Mazání a zahřívání motoru
Hned jak se teplota zvedne nad 0 °C, sedněte si za volant a motor protočte. Můžete to dělat naprázdno, bez zařazené rychlosti, tedy pouštět plyn bez toho, že byste se pohnuli. Toto chvilkové startování však nedělá mocš dobře motoru. Ano, je pravda, že lepší než nic, ale doporučuje se promazat motor kratšími vyjížďkami, když se teplota nachází nad nulou. Promazávat byste během zimy měli několikrát. Tímto způsobem motor zahřejete, promažete a navíc dobijete i akumulátor. Ztratí se i tenký rezavý povlak z kotoučů, z disků, pneumatiky změní polohu a vlastně autu projížďkou uděláte celkovou uzdravující kúru, ale musí to být jen v případě, pokud teplota stoupne nad 0 °C.
12. Větrání
Není garáž jako garáž. To, že máte garáž, nemusí hned znamenat, že vaše auto je v bezpečí před chladem, vlhkem a korozí. Je pravda, že pro auto je lepší, když je teplo, ale i při garážování je potřebné zajistit větrání. V případě, že je v garáži příliš vlhký vzduch a teplota kolísá, můžete se připravit na to, že dříve či později dojde ke korozi karosérie, a to bez rozdílu, zda máte nové nebo staré vozidlo. Nejideálnější je, aby byla garáž temperovaná, tedy zahřívaná. Protože to vyžaduje nemalé úsilí a finance navíc, úplně postačí, když bude garáž bez vlhkosti, s dobrým odvětrávacím systémem. Systém můžete vytvořit sami, a to tak, že pod autem uděláte dostatečně velkou jámu, na kterou položíte pevné dřevěné desky a na stropě, proti jámě, uděláte větrací okno. Tak zajistíte nasávání při zemi a odsávání u stropu.
13. Stěrače
Zvláštní péči vyžadují stěrače. Kromě doplnění nemrznoucí směsi do ostřikovačů a do chladiče je nutné stěrače nadzvednout. Na ostřikovačích se nacházejí gumičky, u kterých hrozí, že mohou přimrznout k oknu. Potom se často stává, že řidič zapomene na jejich přimrznutí, zapne stěrače a buď poškodí gumičky, nebo je rovnou utrhne. Můžete je ošetřit namazáním silikonovým olejem, podobně jako u gumového těsnení kolem dveří.
Co byste ještě měli vědět
Postup, jak správně zazimovat vozidlo, máme úspěšně za sebou. V nasledující pasáži se věnujeme otázkám a odpovědím, s nimiž se bude vaše auto mít během zimy jako v bavlnce.
- Jak postavit auto při zazimování?
Nejšetrnějším způsobem je jeho přirozená poloha, tedy postavte ho na všechna kola, nezatahujte ruční brzdu a převodovou páku zařaďte na neutrál. Aby se nestalo, že se auto nechtěně pohne, protože jsou brzdy povolené, kola byste měli zajistit dřevěnými hranoly, a to z přední i zadní strany.
- Jak zazimovat auto, když nemám garáž?
Jen málokterý vlastník bytu disponuje garáží. Většinou je k bytu jen parkovací místo, což šetří peníze i proestor. To je důvod, proč mnoho lidí nemůže zazimovat auto. Skutečně neexistuje žádné řešení? Samozřejmě, že existuje – autoplachta. Vyrábí se v různých velikostech, materiálových provedeních a také na konkrétní model auta.
- Kolik stojí plachta na auto, která se používá v zimě?
Cena vodě odolné autoplachty, která se používá pro zazimování vozidla, se pohybuje kolem 35 €. Pokud je to pro vás příliš a spekulujete, že auto zakryjete starou vojenskou celtou, kterou máte ve sklepě, nedělejte to, nepomůže vám.
- Existují i jiné autoplachty?
Existuje i speciální plachta na auto proti krupobití, která je dražší, protože je z pevnějšího materiálu, dále plachta proti přehřívání vozidla přes léto, plachta na zakrytí vyzutých pneumatik apod. Co se týká zazimování, ještě uvedeme bavlněnou plachtu na auto, která není určená na vnější použití, ale používá se jako ochrana auta v garáži před sedajícím prachem.
- Proč na zimu netankovat palivo s biosložkou?
Benzín nebo nafta s biosložkou se nedoporučuje tankovat na zimu, protože toto palivo není určené na dlouhodobé skladování. Už během 30 dní může začít degradovat, což poškozuje motor, a tedy i celé auto. Toto palivo obsahuje už uvedené nestabilní biosložky, což způsobuje, že palivo vodnatí a vytváří kaly, které ohrožují vstřikovače, palivové potrubí, autobaterii a celý systém, který se nachází pod kapotou. Výsledkem je koroze a vysoké poplatky za servis. Proto raději tankujte obyčejné palivo a doplňujte ho aditivy.
- Jako nastartovat auto v zimě?
Po několikadenní odstávce vozidla, hlavně během zimy, je obrovským problémem startování. Motory jen těžce zdolávají námahu při studeném startování, pokud několik dnů stály. Z toho důvodu sa startovat během chladných dní vůbec nedoporučuje. Startujte jen v případě, když je vnější teplota vyšší než bod mrazu. Je to z toho důvodu, že olej, který byl v oběhu, natekl do olejové vaničky a systém tím pádem vyschl, není namazaný. Proto, než motor všechno zpojízdní, resp. namaže, napracuje se a někdy se mu startování nemusí ani podařit. O to hůře, pokud v systému chybí olejová kapalina, která neobsahuje esterové syntetické složky.
Startování studeného motoru, pokud je motorový olej smíchaný s nespáleným palivem, může být rizikové. Olej se nemůže zahřát na optimální teplotu, palivo v oleji se nemá jak z oleje odpařit. Výsledkem je, že degradované palivo degraduje i olej a ten zase všechno, přes co prochází.
Toto nikdy nedělejte
- Nenechávejte auto během zimy na trávě, i přesto, že je zajištěné plachtou. Vlhkost z trávy a z půdy může přispět ke korozi.
- Nepoužívejte pogumovanou plachtu a ani igelit. Jde o materiál, který sice dobře izoluje teplo, ale protože nad plachtou je zima a pod plachtou teplo, dochází k vysoké srážlivosti a auto se pod plachtou doslova potí, což vede k rezavění a plesnivění materiálů. Velmi lehce se stává i to, že když se pod tuto plachtu dostane i jen malé smítko, může lehce poškrábat lak auta.
- Během zazimování nenechávejte auto stát na cihlách. Přední i zadní náprava se tak zbytečně namáhá.
- Baterie, která je vybitá, snadno zamrzne a potom hrozí, že roztrhne motor. V žádném případě ji nenechávejte v autě vybitou.
Užitečné rady na závěr
- Pokud máte garáž, ale je v ní příliš vlhko, doporučujeme používat kvalitní odvlhčovače vzduchu.
- V případě, že nemáte garáž, ale přesto byste si rádi zazimovali auto v garáži, můžete si ji pronajmout. Není to drahá záležitost, slušnou garáž si dokážete pronajmout i za měsíční poplatek 30 eur.
- Je pravda, že kvalitní plachta z umělých textilií ochrání vozidlo před zimou, ale tento ochranný účinek má jen tehdy, když vozidlo během zimy stojí venku. V garáži by mohla udělat přesný opak. Namísto ochrany auta by mohla způsobit jeho poškození. V garáži nepřekrývejte auto voděodolnou autoplachtou, protože pod ní by se mohla vytvářet vlhkost.
- Před tím, než zagarážujete nebo zazimujete auto, odstraňte všechny nečistoty, ptačí trus, skvrny, nečistoty od odskakujícího bláta apod. Berte to zodpovědně, protože pokud zamrznou a odstraní se, mohou poškodit lak vozidla a na skle mohou zůstat skvrny.
- Aby se zabránilo opotřebování pneumatik během stání v zimě, někteří pedantní řidiči přezouvají pneumatiky do starých, které už nepoužívají.
- S autosystémem EVAP se nemusíte bát o vypařování a srážení se vody při poloplné nádrži. Cílem EVAP je zadržet výpary z paliva a po nastartování je spálit v motoru bez toho, že by to nějak ohrozilo vozidlo. Touto speciální funkcí disponuje už většina nových aut, a pokud to vaše EVAP nemá, můžete si ho dát instalovat.
- Pokud se v ostřikovačích nachází letní směs, potom ji neřeďte nemrznoucí směsí. Namísto toho vystříkejte zbytek letní směsi a potom nádrž naplňte nemrznoucí směsí. Ta chrání auto nejen před mrazem, ale také před rezavěním.
- pokud se chystáte investovat do plachty, nekupujte plachtu, se kterou zakryjete jen střechu a sklo, ale takovou, která zakryje celé vaše auto, nejlépe i pneumatiky. Důvodem je to, že nepříznivé povětrnostní změny poškozují lak vozidla na té části, která je odkrytá.
Autor článku
Přidat komentář
Vzhlédnite také naše inspirace
Žlutá je barva slunce, rozzáří každou místnost. Podlehněte kouzlu této barvy a zkuste ji zakomponovat i do svého bytu. Uvidíte, že obývací pokoj v žlutých odstínech každého okouzlí.
Patří zelená k vašim oblíbeným barvám? Pak se jí při zařizování bytu nemusíte vůbec obávat. Podívejte se, jak se hodí například do ložnice.
Oranžová bude vyzařovat příjemné teplé světlo ať ji umístíte kamkoli. Pokud ji ani vy nemáte ve své kuchyni, je nejvyšší čas to změnit.
Publikováno dne: 21.02.2022
Posledná aktualizácia:
V této kategorii najdete i:
Čištění čelního skla zevnitř i zvenku není vždy tak jednoduché. S účinným čištěním vám však může pomoci několik triků.
Každý materiál poskytuje odlišné vlastnosti a možnosti využití. Tak je tomu i v případě železných pánví a nádobí. Překvapí svými výhodami.
Jak na správnou údržbu termosky? Prozradíme vám různé způsoby, které na to můžete použít.