Montessori hračky: Podpořte zdravý rozvoj vašeho děťátka

Poctivě se připravit na příchod děťátka není jednoduché. Mezi ty více či méně příjemné věci patří nákupy výbavy. Kočárek, postýlka, oblečení, ale také hračky. A právě hračky jsou tématem, o kterém si dnes povíme víc. V záplavě hraček není jednoduché si vybrat.

Montessori hračky

Nástrahou jsou často i ty, které vývoj dětí ovlivňují škodlivě nebo jsou vyrobené ze špatných a pro děti nevhodných materiálů. Slyšeli jste už o pojmu Montessori?

Oblíbené produkty


Zásady Marie Montessori

Článek nebudeme přetvářet na pedagogickou výubu. Abyste však měli představu, jaký význam má přívlastek Montessori, je důležité vědět, jak vznikl. Tento pojem zavedla italská lékařka a zakladatelka předškolní výchovy Maria Montessoriová. Žena, ktorá vedla děti k samostatnosti. Snažila se rozvíjet jejich smysly a zručnosti a zasáhla jen tehdy, když by si dítě mohlo ublížit. Děti vedla k sebevýchově, aby rozvíjely svoje tělesné i duševní schopnosti v rámci kulturního prostředí, k poznávání barev, vůní a k pochopení určitých vztahů přes asociace. Její zásady vedly k tomu, že dítě se nejlépe učí přes smysly a pohyb

Důležité jsou zásady, od nichž se odvíjejí i samotné hračky. Kromě toho, že Maria Montessori vyvinula metody výuby pro děti v předškolním věku, vyvinula také učební plán pro děti ve věku od 6 do 9 roků a od 9 do 12 roků. Podle věkové skladby se žáci zdokonalovali v různých oblastech včetně sociálního chování.

Montessori hračky pro děti

Samotný systém výuky Montessori se však netýká pouze poznatků a teorie. Důležité je i prostředí a vybavení, s nímž děti pracují. Hračky, nábytek a všechny doplňky jsou jim přizpůsobené. Stolky, židle, skříňky či vzpomínané hračky by měly být vyrobené z tzv. teplých a měkkých materiálů. Nejčastěji je to dřevo. Maria Montessori považovala plasty za studené a nepříliš vhodné. Doba se však mění a dnes už ve stylu Montessori najdeme i plastové hračky, které dané zásady a požadavky splňují.

Hlavní principy Marie Montessori:

  • dítě dělá jen to, na co má samo schopnosti a poznatky
  • prostředí, ve kterém jsou děti vychovávané, má být přizpůsobené potřebám dětí, ne dospělých jedinců
  • nejdůležitější je samostatnost a soustředěnost, tak dochází k rozvoji vnitřní individuality
  • rozvíjet všechny smysly
  • věkem postupně zvyšovat náročnost, která se prejaví ve výchově, jakož i v aktivitách (Montessori hračky)
  • princip vývoje je založený na sebevýchově, pedagog nevychovává dítě podle svých představ, sleduje ho a pomáhá mu s potřebami, které vedou k rozvoji dítěte samotného

Montessori hračky

Zásady samotné zakladatelky této metody výuky už tedy znáte. Je na čase, abychom se dostali k samotným hračkám, které by měly tyto požadavky plnit. Co je účelem hraček ve stylu Montessori?

Zapojují smysly

Jedna z prvních zásad, která se týká samotné výuky, je rozvoj smyslů a schopností. Tomu jsou přizpůsobené i hračky. Čím víc smyslů dítě zapojí, tím je informace dítětem lépe přijatá a všechno si lépe zapamatuje. Montessori hračky jsou přizpůsobené tak, aby dítě zapojilo zrak, sluch i hmat zároveň.

Montessori hračky pro nejmenší děti

Hračky mají výrazné detaily, specifický tvar, barvu, váhu, velikost či strukturu. Tímto způsobem dítě využívá i pohybové zručnosti. Těmito předměty pohybuje a při opakování každé činnosti se dítěti vytvářejí v mozku nervová spojení. Jde o propojení motoriky a praktického života, kdy se dítě snaží koordinovat svůj pohyb.

Rozvíjí zručnosti

Jednou z věcí je zapojení více smyslů. Zároveň každá hračka je zaměřená na konkrétní činnost. Nelze říci, že Montessori hračky jsou multifunkční. Z hlediska kognitivních zručností určitě ano, protože dítě poznává uvedené vlastnosti a vnímá hračku více smysly.

Montessori hračky pro rozvoj dětí

Co se však týká zručností, soustřeďuje se na jednu konkrétní. Tím, že je daná zručnost vázaná na konkrétní předmět, pomáha dítěti izolovat samotnou činnost. Pokud má předmět stejnou barvu, stejný tvar, stejnou vůni, máme hračku, která umožňuje rozvíjet jednu zručnost. Například stejnobarevné kostky. Ukládáním na sebe dítě zkoumá jejich velikost, nerozptylují ho různé barvy či tvary. Opětovné hraní s touto hračkou ho opět přivede k myšlence skládat kostky na sebe.

Kontrola chyby

Hračky Montessori jsou přizpůsobené samotným principům pedagogiky. Při výchově pedagog není nadřazenou autoritou, která dětem přikazuje, jak co mají dělat. Děti na to musí přijít samy. Proto je kontrola chyby velmi důležitá. Ne však způsobem, že dítě přijde a ptá sa, zda je to dobré. Ani dospělý nepřijde za dítětem a neřekne mu, že to dělá špatně.

Hračky Montessori musí mít jakousi kontrolu chyby. Pokud máme například geometrickou skládačku a dítě nevloží geometrický tvar správně, skládačka nezapadne tak, jak má. Logicky nebude povrch v jedné rovině. Samotný jev dá dítěti optický i hmatový signál, že výsledek není správný. U dítěte kontrola chyby buduje samostatnost a právě tehdy má příležitost k autokreativitě. Dítě reaguje dalším a dalším pokusem a to mu pomáhá k soustředění se a pozorování. Navíc zjišťuje, že mýlit se neznamená nic špatného.

Hračky si na nic „nehrají“

Pro děti je svět velkou neznámou. Všechno, co dělají, je pro ně nové a touží stále něco objevovat. Proto není dobré, když dětem představy o realitě zkreslujeme. Přijímání nových poznatků a informací je součástí každého dne. Jak pro děti, tak i pro dospělé a každý chce poznat pravdu.

Kreativní dřevěná montessori skládačka

Zdokonalovat zručnosti a schopnost poznávat u dětí můžeme jen tak, že jim nabídneme reálný zážitek. Nebudete sázet pěnové květinky a hrát si s umělým ovocem. Děti se budou hrabat v hlíně a skutečně květinky i sázet. Nebudou si hrát s umělými potravinami, ale zamísí skutečné těsto ze skutečné mouky. Samozřejmě, v nižším věku poznáme aktivity, které napomáhají k rozvoji motoriky a koordinaci pohybů. Přesypání korálků z nádoby do nádoby, přetahování kroužků přes šňůrku a mnoho jiného. Není to sice metoda Montessori, ale někdy značně přispívá k pozdějšímu reálnému výkonu.

Přírodní materiály

Naturálnost se týká i samotných materiálů, ze kterých jsou hračky vyrobené. Aby bylo prostředí vizuálně vyhovující, myslete esteticky. Takové prostředí probouzí estetiku i u dětí. A hračky plní přesně tento účel. Především jde o dřevo, vlnu či jiné přírodní materiály. Hračky by měly plnit nějaký účel, nejen to, aby zaujaly barvou nebo zvukem.

Tipy na hračky Montessori

Vkládací puzzle – velká abeceda

Úžasný způsob, jakým dítě rozvíjí poznávací schopnost. Cílem nemusí být naučit ho kompletně celou abecedu. Dřevěné puzzle v podobě písmen umožní dítěti rozpoznávat tvary, barvy a orientaci samotného předmětu.

Montessori vkládací puzzle abeceda

Rozvíjají jemnou motoriku a v pozdějším věku pomohou dítěti i s učením abecedy. Zároveň, pokud dítě písmeno netrefí správně, kontrola o chybě je více než jednoznačná.

Montessori růžová věž

Vzpomínáte si na kostky, o kterých jsme mluvili? Ukládáním na sebe dítě nabývá zručnost tím, že vnímá velikost daného předmětu. Ukládáním kostek na sebe zjišťuje, že předmět roste do výšky. A v tom spočívá i samotný princip růžové věže. Tím, že je věž jednobarevná, neodpoutává pozornost od samotného účelu, kterým je dítě naučit rozpoznávat velikost.

Montessori růžová věž

Věž má také stojan. Při ukládání do výšky dítě musí vytvořit postupnost, kterou dokáže věž kompletně postavit a využít tak všechny její části. Pokud se to nepodaří, věž jednoduše spadne.

Matrice – Nikitin

Na Slovensku jde o novinku. Značka Nikitin se prezentuje hračkami, které jsou zaměřené na vzdělávání a rozvoj zručností u dětí. Každá jejich hra včetně těchto matric se zakládá na principech Montessori pedagogiky. V tomto případě jde o prostorové vnímání a rozlišování protikladů.

Montessori Nikitin - matrice

Dítě rozlišuje směr, tvar, výšku, délku, velikost a ještě mnohem víc, hru může hrát samo nebo i ve skupině. Zároveň mají úlohy unikátní řešení. Neexistuje však jen jedno. I to je podstata toho, že dítě rozvíjí autokreativitu a samostatnost.

Naše tipy si můžete koupit také online

Autor článku

Denis Ruščák

Spolehlivost, kreativita, respekt a chuť na sobě neustále pracovat je správný recept, jak si získat čtenáře a zároveň pokračovat. Už od dob střední...


Přidat komentář

Vzhlédnite také naše inspirace

Originální stojany na deštníky Originální stojany na deštníky

I vaše předsíň si zaslouží nádech originality! Projevte svou osobnost a kreativitu při výběru doplňků a dodejte život i té najponurejšej vstupní hale.

Dřevěné umyvadla Dřevěné umyvadla

Patříte k těm, kteří se v bytovém designu chtějí odlišit a rádi volíte netradiční řešení? Máte rádi krásu a praktičnost dřeva? Pak je pro vás dřevěné umyvadlo jako stvořené!

Šedá a tyrkysová Šedá a tyrkysová

Přemýšlíte nad tím jaká barva se hodí k tyrkysové? Jednoznačně šedá! Tyrkysová působí uklidňujícím dojmem a šedá velmi dobře nahrazuje fádní bílou.



Publikováno dne: 08.03.2019
Posledná aktualizácia:
Hodnocení článku:
(89.8%)

V této kategorii najdete i:

Výtvarné a kreativní sady na malování, výrobu náramků, mýdel a svíček nejen pro dětiVýtvarné a kreativní sady na malování, výrobu náramků, mýdel a svíček nejen pro děti

Pomocí výtvarných a kreativních sad dítě získává nové vědomosti hravou formou. O všech plusech těchto sad a typů, jaké jsou v nabídce, se dozvíte v článku.

Elektrická vláčková dráha pro děti na ovládání, dřevěná nebo na baterkyElektrická vláčková dráha pro děti na ovládání, dřevěná nebo na baterky

Vláčkové dráhy jsou skvělým dárkem a potěší nejedno dítě. Nejste si jistí, po čem při výběru sáhnout? V tomto článku se dozvíte všechno potřebné, co o koupi vláčkové soupravy potřebujete...

Jak rozvíjet logické myšlení a paměť u dětí: Hry a úlohy na rozvoj logického myšleníJak rozvíjet logické myšlení a paměť u dětí: Hry a úlohy na rozvoj logického myšlení

Logické uvažování není něco, na co má dítě čas do nástupu do školy. Tuto zručnost byste mu měli pomáhat rozvíjet už v předškolním věku.